Film: Take This Waltz, Hiszpania, Japonia, Kanada 2011
Reż. Sarah Polley,
Scen. Sarah Polley,
Obsada: Michelle Williams, Seth Rogen, Luke Kirby, Sarah Silverman
Reż. Sarah Polley,
Scen. Sarah Polley,
Obsada: Michelle Williams, Seth Rogen, Luke Kirby, Sarah Silverman
Sposób na podryw dla niej: Zawrócić facetowi w głowie swoją umiejętnością mówienia rzeczy, które nie mają sensu, ale sprawiają wrażenie prawd oświeconych. Następnie oznajmić mu, że nigdy nie zdradzi się męża, ale i tak wodzić za nos, aby nie stracił zainteresowania, jeśli jednak zmienimy zdanie na temat zdrady.
Sposób na podryw dla niego: Nadawać seksowi oralnemu nowego znaczenia poprzez opowiadanie nad kieliszkiem Martini, jak całowałoby się jej drgające powieki.
Kiedy oglądać? Kiedy mamy odwagę zmierzyć się z twierdzeniem, że tak naprawdę nigdy nie będziemy do końca szczęśliwi w związku, bo najfajniejsze jest zawsze gonienie króliczka.
Muzyka do słuchania w trakcie czytania: The Buggles „Video Killed The Radio Star”
Poznali się w jednym z kanadyjskich historycznych miasteczek (Kanadyjczycy uwielbiają tworzyć takie miejsca). Ona pisała tekst do broszury reklamowej tego miejsca. On… szczerze mówiąc nie wiadomo, co tam robił. Ona chyba go nie zauważyła, ale on od razu zwrócił na nią uwagę. Ponownie spotkali się w samolocie. Odbyli jedną z tych dziwnych rozmów, które prowadzi się z nieznajomymi, wiedząc, że mało prawdopodobne jest to, że spotka się ich po raz drugi. On udawał, że śpi, wiedząc, że ona patrzy, aby potem móc wytknąć jej, że widział jak ona patrzyła, jak on spał. Wspólnie pokonują drogę z samolotu do wyjścia, dzięki czemu ona nie musi się bać. Biorą jedną taksówką i już wiadomo, że coś między nimi zaiskrzyło i wielkim udogodnieniem wydaje się fakt, że mieszkają tuż obok siebie. Tylko, że wysiadając ona oznajmia mu, że jest mężatką. W jego oczach widać rozczarowanie, potwierdzone przez wypowiedziane z westchnieniem: „Oh, that’s too bad…”.
![]() |
Są owoce mniej i bardziej romantyczne. Arbuz, o dziwo, należy do tych drugich. Jakoś nie potrafię tego zrozumieć. |
No i co dalej? Bohaterowie rozchodzą się do swoich domów, które stoją prawie naprzeciwko siebie, a my już wiemy, że to nie koniec tej historii, a dopiero początek. Każdy, kto podkochiwał się w swoim sąsiedzie miłością niespełnioną wie, że nie będzie to historia całkowicie szczęśliwa.
A skoro historia ma trwać dalej, warto oficjalnie przedstawić jej bohaterów.
Ona to Margot, grana przez Michelle Williams, która nawet z tym dziwnym żółto-pomarańczowym sianem, które umieścili na jej głowie charakteryzatorzy, zupełnie szczędząc jej przy tym na makijażu, wygląda ślicznie i uroczo. Pracuje jako freelancer, ma 28 lat, ubiera się jakby miała 17 (nie oceniam, preferując styl bardzo podobny i w podobnym wieku będąc), zbiera pocztówki, lubi kolory i płócienne torby. Chciałaby pisać (tak na poważnie, pewnie książkę jakąś), ale boi się zacząć.
A skoro historia ma trwać dalej, warto oficjalnie przedstawić jej bohaterów.
Ona to Margot, grana przez Michelle Williams, która nawet z tym dziwnym żółto-pomarańczowym sianem, które umieścili na jej głowie charakteryzatorzy, zupełnie szczędząc jej przy tym na makijażu, wygląda ślicznie i uroczo. Pracuje jako freelancer, ma 28 lat, ubiera się jakby miała 17 (nie oceniam, preferując styl bardzo podobny i w podobnym wieku będąc), zbiera pocztówki, lubi kolory i płócienne torby. Chciałaby pisać (tak na poważnie, pewnie książkę jakąś), ale boi się zacząć.
On to Daniel, postać odtwarzana przez Luke’a Kirby’ego. Dusza artystyczna, która nie martwi się o jutro, nie robi planów na przyszłość i żyje dniem dzisiejszym. Na życie zarabia jeżdżąc rykszą, a jego pasją jest malowanie. Nigdy nie pokazał swoich prac innym, bo boi się krytyki. Jest przystojny, czarujący i napalony na Nią.
![]() |
On patrzy tak na nią prawie przez cały czas trwania filmu. |
No i jest jeszcze Mąż, którego jeszcze na planie nie widać, ale jego obecność znacząco wpływa na historię. Lou, czyli Seth Rogen pisze książki kucharskie poświęcone wyłącznie potrawom z kurczaka. Cały dzień gotuje kolejne wersje dań i poprawia przepisy – całkowicie pochłania go jego kurczakowy świat. Poza tym jest sympatycznym, wesołym, troskliwym kolesiem, który kocha swoją żonę.
![]() |
Moja żona coś ostatnio często spędza czas u sąsiada. Czy powinienem się martwić? |
Oglądając ten film nie mogłam się
oprzeć wrażeniu, że obserwuję historię ludzi, którzy nie do końca zdają sobie
sprawę z tego, że są już dorośli. Pomijając ich wybory w kwestii ubrań, fryzur,
czy sposobu wysławiania się, niedojrzałość ujawnia się na poziomie ich
charakterów. Chociaż bliżej im do trzydziestki, niż do czasów nastoletnich, w
dalszym ciągu nie podjęli żadnych ważnych życiowych decyzji. Żadne z nich nie
wykonuje poważnej pracy, która wiązałaby się z posiadaniem szefa,
przychodzeniem każdego dnia do pracy o określonej godzinie, zabieganiem o awans
czy pożyczkę. Mają swoje marzenia i nadzieje, że kiedyś będą robili to, co
naprawdę ich pasjonuje, ale nie mają odwagi, żeby spróbować coś zrobić w tym
kierunku. Najbardziej dorosłym w tym trójkącie wydaje się o dziwo Lou, który
piszą książkę kucharską o potrawach z kurczaka, żyje swoim marzeniem.
Obowiązuje go kontrakt i umowa z wydawnictwem, musi dokończyć swoje zadanie w
terminie.
![]() |
Czy można zdradzić rozmową? |
Związek pomiędzy Margot i Lou widocznie przechodzi trudne chwile. Po pięciu latach wspólnego życia małżonkowie nie potrafią ze sobą rozmawiać, a czasem wręcz irytują siebie nawzajem swoją obecnością. Czy nie jest to jednak pewien etap, który pojawia się w każdym związku? Nuda, rozdrażnienie denerwującymi zwyczajami drugiej osoby, zanik tego seksualnego napięcia, które kiedyś zawsze wisiało w powietrzu. W porównaniu z nimi uczucie, które zaczyna łączyć Margot i Daniela jest takie świeże i podniecające. Tym bardziej kuszące, że niemożliwe do spełnienia. Czy ulegną w końcu pokusie, tego nie napiszę, ponieważ film warto zobaczyć. Także dla ciekawych postaci drugoplanowych (szczególnie świetnej Sary Silverman), o których tutaj nie napisałam.